marknadsföring

3 tips – Marknadsföring

Marknadsföringsmetoder och tips

Just marknadsföring är en av de viktigaste delarna för framgångsrikt företagande. Att hitta sina kunder eller marknadsföra sig så att kunderna hittar till dig. Du kan marknadsföra ditt företag på väldigt många olika sätt. Vi delar med oss av våra erfarenheter och de tre tips du kan läsa om i den här artikeln.

1. Riktad marknadsföring

Som exempel kan du via sociala medier rikta din marknadsföring mot rätt målgrupp och ålder. Google/Bing
har möjliggjort att du kan rikta din marknadsföring med spjutspetsprecision. Du skapar en kampanj och ställer in den mot din exakta målgrupp. Du specificerar sedan exakta sökord som ska nå en viss åldersgrupp. Du kopplar ditt konto mot din hemsida och sätter upp mål för de besökare du får via annonseringen. Det gör att du kan mäta t.e.x hur många försäljningar du får via dina sökord och din kampanj.

Statistiken från kampanjen gör att du enkelt kan följa hur dina besökare integrerar med din hemsida. Du ser om din kampanj gör att det kostar pengar eller om du helt enkelt tjänar pengar som tanken är med marknadsföring. Sätt dig in i marknadsföring inom sociala medier och sökmotorer så kommer du att tjäna pengar på att marknadsföra dig. Att marknadsföra sig på rätt sätt gör att marknadsföring inte kostar utan genererar pengar.

2. Sökmotoroptimering

SEO är kanske inte det enklaste att göra själv men om du väl kommer in i SEO så kan det generera mycket pengar. Du hamnar på en bättre placering i sökresultatet i sökmotorerna och kunderna kommer att strömma till din hemsida. Om du skriver en artikel på ekonomitrend.se och länkar till din hemsida så kallas det offpageoptimering vilket gör att din hemsida blir starkare i sökmotorernas ögon. Du får länkkraft till din hemsida från en annan sida på internet.

Onpageoptimering är en annan del i SEO där du ändrar olika saker på din hemsida som gör att sökmotorerna förstår vilket sökord du vill synas bättre på. Onpageoptimering är lite klurigt men när du väl fått kläm på det så går det som en dans på rosor.

3. Radio

Radioreklam är väldigt underskattat. Det är dock väldigt svårt att mäta vad det ger. Men tänker du varumärkesbyggande så kan du nå ut väldigt brett med ditt varumärke och stärka förtroendet för det. Ett tips när du kör radioreklamen är att hänvisa till en speciell kampanj som endast gäller radiolyssnare. Du får du någon form av mätbarhet för radioreklamen. Radioreklam är relativt billigt för att nå ut till många lyssnare vilket kan vara fördelaktigt beroende på hur din marknadsplan ser ut.

Ett annat sätt att mäta vad din radioreklam ger är att rikta den mot specifika områden geografiskt och sedan analysera hur din försäljning sett ut tidigare i dessa områden.

Marknadsföring kan vara som att skjuta med ett hagelgevär rakt ut i luften och hoppas på att du träffar någonting. Eller så utbildar du dig själv i riktad marknadsföring och får spjutspetskompetens inom området. När du blivit tillräckligt bra på det du gör så kan du styra hur mycket kunder du vill ha. Ditt företag kan expandera i den takt du väljer. Det är dit du vill nå. Lycka till!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.